Google’ın Ağustos 2024’te gerçekleştirdiği “çekirdek algoritma güncellemesi” sonrası dijital medya kesiminde önemli trafik kayıpları yaşanmaya devam ediyor. Türkiye’de yayın yapan neredeyse tüm haber sitelerinin trafiği yüzde 90’a varan oranlarda azalırken, birtakım platformların “Google Keşfet” üzerinden elde ettiği trafik neredeyse büsbütün sıfırlandı.
GOOGLE ALGORİTMALAR HAKKINDA ASLA BİLGİ VERMİYOR
Google, algoritmalarının detaylarını kamuoyuyla paylaşmıyor. Lakin şirket, site sahiplerine Google Web Yöneticisi Yönergeleri’ne uyma ve orjinal içerik üretme üzere temel tavsiyeler veriyor. Teknoloji devi, yıl içerisinde yaptığı üç büyük güncelleme ile dijital medya kesimini direkt etkileyen kapsamlı değişikliklere gitti. Birinci olarak Mart ayında başlayan güncelleme furyası, Ağustos ve Kasım aylarında yapılan “çekirdek” güncellemelerle daha da derinleşti ve sürat kazandı.
ÇEKİRDEK GÜNCELLEMESİ TÜRK MEDYASINA DARBE VURDU
“Çekirdek güncelleme” kavramı, Google’ın arama algoritmalarında çok ender gerçekleşen lakin kapsamı ve tesiri yüksek değişiklikleri tabir ediyor. Bu güncellemeler, içerik kıymetlendirme ve sıralama kriterlerini tekrar belirlemek ve kullanıcıların genel arama tecrübesini düzgünleştirmek gayesiyle yapılıyor.
Güney Afrika Cumhuriyeti, Google’ın yaptığı algoritma güncellemesinin dijital medya rekabetini olumsuz tarafta etkilediğini birinci belirten ülkelerden biri olmuştu. Benzeri halde Türkiye’deki dijital medya kuruluşları da bilhassa Ağustos güncellemesinden sonra büyük trafik kayıplarıyla karşılaştı.
GOOGLE’DAN ALGORİTMA İTİRAFI: BEKLENMEDİK SONUÇLARI OLMUŞ OLABİLİR
Google Keşfet platformundaki trafiğin önemli ölçüde düşmesi ise Türk haber siteleri için kritik bir sorun olarak öne çıktı. Google’ın memleketler arası arama sözcüsü Danny Sullivan, T24’e verdiği röportajda güncellemelerin global çapta uygulandığını fakat bazı bölgelerde beklenmedik sonuçlar oluşturduğunu söz etti:
“Genel eğilimimiz, sistemimizin farklı sorgular için daha âlâ çalışmasını sağlamak. Lakin güncellemeler sonrası beklenmedik durumlar oluşabiliyor ve biz bunları inceleyerek gerekli düzeltmeleri yapıyoruz.”
Sullivan, Google Keşfet’in direkt arama sonuçlarından farklı, daha meçhul ve değişken bir trafik kaynağı olduğuna dikkat çekerek, haber sitelerine yalnızca bu platforma bağımlı kalmamalarını önerdi:
“Başlangıçta haber odaklı olan Keşfet artık çok daha geniş kapsamlı içerik sunuyor. Bu nedenle performansta büyük değişkenlikler gösterebiliyor. Sistemin emeli bağımsız haber sitelerini engellemek değil, lakin birtakım siteler muhakkak kriterleri karşılamada yetersiz kalabiliyor ve bu da beklenmedik trafik düşüşlerine neden olabiliyor.”
Bu süreçte haber siteleri büyük kayıplar yaşarken, yükseliş gösterenler ise yalnızca Forumlar oldu. Google yetkilileri ayrıyeten, Kasım 2024’te gerçekleşen son güncellemenin bilhassa Play Store üzere platformları daha fazla etkilemesini bekliyor. Lakin bu güncellemenin arama sonuçlarında da yeni dalgalanmalara yol açabileceği vurgulanıyor. Google, bu tip büyük güncellemeler öncesinde kapsamlı testler yaparak genel güzelleşme sağlandığı takdirde uygulamaya geçtiklerini belirtiyor.
HABER SİTELERİ ORTAK BİLDİRİ YAYINLADI
Dün gazete Duvar, Google trafiklerinde düşüşleri sebep göstererek haber sitesini kapattıklarını duyururken bugün ortalarında Ekonomim gazetesinin de olduğu internet haber siteleri ‘Kamuoyuna açık mektup: Google’ın yıkıcı ambargosunu protesto ediyoruz’ başlığıyla ortak bir bildiri yayınladı.
BAKAN URALOĞLU’NDAN ÇAĞRI: DAVA AÇIN
Bakan Abdülkadir Uraloğlu, medya şirketlerine seslenerek “Türkiye’de bu manada şayet medya kuruluşları bir tüzel süreç başlatırsa, biz de onlara takviye veririz diye düşünüyorum” dedi.
GÜNEY AFRİKA’DA NELER YAŞANMIŞTI?
Güney Afrika Rekabet Kurulu, Google’ın algoritmasının Güney Afrika’da global medya kuruluşlarını aramalarda ve en çok okunan haberlerde fazla, lokal lisan ve medyayı ise eksik temsil ettiğini belirterek rekabeti bozduğuna hükmetmişti.
Güney Afrika Rekabet Kurulu ise bu duruma tahlil olarak Google’ın Güney Afrika haber medyasına üç ile beş yıllık bir mühlet için yıllık yaklaşık 27.30 milyon dolar tazminat ödemesi ve “aynı vakitte yönlendirme trafikteki artışlar yoluyla medya ile sürdürülebilir halde ortak paha yaratacak değişiklikleri uygulamaya koyması” tavsiyesinde bulunmuştu.